Thursday, April 28, 2011

Berbeza pandangan

Pokok betik kami sudah berbuah dan mulai menguning. Satu petang.. aku menjenguk pokok betik di belakang rumah. Alhamdulillah.. buahnya lebat sungguh..tapi ada besar ada yang kecil. Tak boleh jadi ni..Kalau orang Jepun mahunya dibuang semua yang kecil dan hadkan sahaja bilangan yang sepatutnya. Contohnya untuk sepohon epal, setahun hanya dalam 300-350 biji sahaja. Hmm.. barulah buah besar-besar dan berkualiti semuanya.Hajat dihati mahu bincang dahulu dengan suami sebelum memulakan operasi.

Sejam kemudian...

Suami bersiap ke tempat kerja dan sempat berpesan kepadaku; "Mama, nanti kalau buah betik sudah masak..ambil yang besar dan tinggalkan sahaja yang kecil dipokok. Bolehlah binatang seperti burung makan sekali. Niat sahaja sedekah.."
Seketika aku terdiam dan terfikir.. kami berbeza pandangan. Kedua-duanya untuk kebaikan, tetapi disana ada lagi ruang untuk kebaikan yang lebih hakiki. Terima kasih sayang kerana senantiasa menasihati diri ini untuk bersedekah.

2 comments:

Al-Manar said...

Not many think the he thinks. You are lucky. We had a similar stuation, but did not pluck off the small one, nor did we let the birds take them - how selfish.

asamkeping said...

Thank you Pakcik. Born to touch the feeling of many people surround him.. :)