Monday, June 6, 2011

Belut.. hmm...sedapnye..

Ada hok suke..ade hok dok suke..geli-gelemang pun ade..
tapi ambe bulih gi belake.. :)
Buat sup sedap..goreng pun sedap ni. Belut kuning lior beso gini jarang bulih jjupe.

Bap (bapa) cerita, jamang dulu belut kaso-kaso beso batang lampu suluh. Lening payoh doh nok jjupe. Mase bap kecik-kecik dulu paka lepo hidup-hidup dalam api.Geleding geliat kawang dalam api.. Pah masok, pakat makang ngan kawang-kawang. Laa..ganah sungguh kisoh budok-budok jamang dulu.

Tok Choh pulok dok makang pasal dia geli-gelemang. Penoh aku wak ngosek ngacah nok lepo ke dia. "Tok! Ular!!.."' Tok Choh jjerit macang dok sedor diri. Aku pulok kkejut hehe.. Pah hari tu..aku ttobat tak mboh ngosek dia lagi. Nyaknye ngat tengok dia..

Nok takap belut kene ada skill jugok. Pok Awang Kubang Jela dulu pernoh gok tunjuk ke bab dan aku perangkap batang buluh nok takap belut. Umpang die senang je..ikang selayang kukuh. Itulah sikit sebanyok pasal belut. Ini gambo kami beli belut tepi jalan kat Dungun.




3 comments:

Lieza said...

adehhh... mmg tak lalu.. tapi macam kene makan je..
anak saya tu kulit sensitif sgt... mana la nak dapat ek? org kata kalau makan belut blh buat ubat..

asamkeping said...

Ye ke boleh buat ubat? Hmm..kena fikir masakan yang menyelerakan.. belut masak nam prik Lieza?

Lieza said...

saye tak makan.. bagi shaakir.. bubur la jawab yer.. wakkaakkaka