Friday, March 9, 2012

Jadi guru

Seringkali apabila dimaklumkan akan nama institusi tempatku berkerja.. orang akan bertanya kembali:

"Jadi lecturer ke?"

Itulah soalannya. Sama sahaja. Baik daripada rakan-rakan "pesbuk" yang baru menyambung kembali silaturrahim setelah sekian lama membawa haluan masing-masing usai tamat sekolah menengah atau universiti.. hatta daripada makcik jual pisang goreng di Bukit Pelindung. Terbaru..soalan sama daripada seorang bekas pelajarku di Cosmopoint Kuantan.

Jawabku:
Librarian.. nurturing tomorrow's intellectuals.. :)
berbakti dengan caraku sendiri..nak mengajar..dah tak berapa pandai..

Jawab ibnu Khalid:
Xpelah..sgala dr tuhan yg esa,namun cebis2 hikmah dlu msh ad dlm hati,dan trus d amal,kadang jd hujah buatku,kadang dalil buatku..trm ksh guruku

...Chat conversation end..

Tiba-tiba teringatkan pengakuannya about 4 years ago. Ada nasihatku yang menjadikan dirinya celik. Dia akui dirinya agak nakal. Dia mula mencari dirinya sendiri..mencari Penciptanya. Habis pengajiannya di Kolej, dia memasuki sekolah pondok dan memperbaiki diri. Pengakuannya membuatkan aku terpana. Maha suci Allah. Dialah Al-Hadi. memberi hidayah kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki.

Ya Allah.. jauh di sudut hati aku tahu dia jujur. Sebenarnya, tanpa kita sedari.. "roh" guru ada di dalam diri kita sendiri. Sesiapa sahaja boleh menjadi guru. Kita berguru dengan yang lebih tua atau pun lebih muda. Baik sesama muslim atau sebaliknya. Secara formal atau tidak formal.

Duhai adik..
Duhai kakak..
Duhai abang..
Duhai makcik..
Duhai pakcik..

SUDIKAH DIKAU MENJADI GURUKU?



No comments: